0   /   100

آیا حواستان به لوازم آرایشی مصرفی خود هست؟! مضرات وجود سرب در لوازم آرایشی

آیا حواستان به لوازم آرایشی مصرفی خود هست؟! مضرات وجود سرب در لوازم آرایشی

آیا می‌دانستید که هنوز هم ممکن است با استفاده‌ی روزانه از لوازم آرایشی در خطر مسمومیت و ابتلا به بیماری توسط سرب موجود در لوازم آرایش قرار داشته باشید؟ در این مقاله به بیان جزئیات و راه‌هایی برای حفظ امنیت و سلامت خانواده‌ی شما در برابر سرب، می‌پردازیم:
سرب یک ماده‌ی بسیار خطرناک برای بدن ما انسان‌ها می‌باشد که مقادیر زیادی از آن سبب مسموم شدن و آسیب جدی به بدن ما می‌شود. تصور اینکه ممکن است با آرایش کردن و استفاده از رژ لب، ریمل، سایه و یا سایر لوازم آرایشی خود در معرض این خطر قرار بگیرید، بسیار وحشتناک و ناراحت‌کننده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده مسمومیت بوسیله‌ی سرب موجود در رژ لب زمانی اتفاق می‌افتد که شما لب‌های خود را در دهان قرار دهید و توسط این حرکت مقداری از رژ لب توسط شما خورده شود، در مورد سایر لوازم آرایشی سرب موجود در آن‌ها می‌تواند توسط پوست جذب شود و به شما آسیب برساند.
سازمان جهانی بهداشت و سلامت در جهت تلاش برای سلامت عمومی،کمپین لوازم آرایش امن را راه‌اندازی کرد و به بررسی سلامت لوازم آرایشی پرداخت. پس از انجام تحقیقات، آن‌ها متوجه شدند که در محصولات برخی از برند‌ها مقادیر مختلفی از سرب وجود دارد.

بررسی برند‌های مختلف و کشف سرب در آن‌ها
پس از یک آزمایش مستقل در سال 2007 که در آن بیش از 30 برند تجاری برای وجود سرب در لوازم آرایش مورد بررسی قرار گرفتند، به این نتیجه رسیدند که بیش از 61 درصد از رژ لب‌ها حاوی سرب با سطوح تا ppm 0.65 می‌باشند.
این نتیجه سبب شد که FDA تحقیقات و مطالعات خود را برای بررسی مقدار سرب موجود در لوازم آرایشی پیگیری کند. در سال 2009 مشخص شد که وجود سرب در سطوح بین ppm 0.09 تا ppm 3.06 در انواع مختلف لوازم آرایش تأیید شده است. این مقدار از سرب تقریباً از آنچه که در سال 2007 پیدا کرده بودند چهار برابر بیشتر ‌بود. در واقع سرب در طیف گسترده‌ای از محصولات آرایشی یافت شد، که محصولات برندهای ارزان داروخانه‌ها و برند‌های لوکس با کیفیت بالا را شامل می‌شد.
پیشنهاد جدید FDA که به عنوان یک قانون نیست
از سال2009 به بعد FDA تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام داد و در مجموع 685 مورد لوازم آرایش با برندهای متفاوت، در بازار ایالات متحده پیدا کرد که دارای سرب بودند. سرانجام در دسامبر 2016، FDA دستورالعمل‌های پیشنهادی خود را به شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی ارائه کرد و در این دستورالعمل بیان شد که مقدار سرب مجاز در محصولات باید کمتر از ppm 10 باشد که این دستورالعمل، محصولات موضعی مانند داروها یا رنگ مو را در بر نمی‌گرفت.
طبق گفته‌ی FDA؛ 99 درصد از کل محصولات آرایش مورد آزمایش آن‌ها کمتر از ppm 10 سرب در فرمولاسیون خود دارند. آن‌ها تأیید کردند که اگرچه اکثر لوازم آرایشی موجود در بازار ایالات متحده معمولاً کمتر از ppm 10 سرب دارند، اما تعداد کمی از آن‌ها نیز وجود دارد که حاوی مقادیر بالایی از سرب هستند.
FDA تاکنون نتیجه گرفته است که تا ppm 10 سرب در لوازم آرایشی، سازگار با حداکثر سرب برای محصولات مشابه تولید شده توسط کشورهای دیگر است. این سطح از سرب با استفاده از شیوه‌های تولید مناسب و مواد اولیه‌ی خوب قابل دستیابی است و برای سلامتی مضر نمی‌باشد.
با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که به حداقل رساندن میزان سرب در لوازم آرایشی به یک قانون اجباری تبدیل نشده است و همین امر سبب شده است که شرکت‌های تولیدکننده نیازی به تأییدیه‌ی FDA نداشته باشند. بنابراین نمی‌توان گفت که همه‌ی لوازم آرایش‌‌های تولید شده توسط برند‌های معتبر فاقد میزان خطرناک سرب هستند و ممکن است بیشتر از حد مجاز سرب در آن‌ها وجود داشته باشد.

قرار گرفتن سرب برای سلامت شما خطرناک است
علیرغم یافته‌های FDA بسیاری از کارشناسان پزشکی معتقد هستند که هیچ سطح ایمنی برای سرب وجود ندارد. سرب یکی از عناصر طبیعی پوسته‌ی زمین است که FDA آن را به عنوان یک ناخالصی طبقه‌بندی کرده است. وجود سرب حتی در دُزهای کم نیز ممکن است برای سلامتی زیان‌آور باشد و در طولانی مدت منجر به مرگ شود. با توجه به اینکه بسیاری از زنان از لوازم آرایش حداقل دو بار در روز یا بیشتر استفاده می‌کنند، ممکن است این مواجهه‌ی مکرر و طولانی مدت در طول عمر تأثیر منفی بر سلامت آن‌ها داشته باشد.

خطرات ناشی از مصرف سرب عبارتند از:
• ممکن است باعث عصبی شدن و ایجاد مشکل در یادگیری، زبان و رفتار شود.
• ممکن است با پیشرفت عادی مغز، به خصوص در کودکان تداخل داشته باشد.
• ممکن است منجر به ناباروری در مردان و زنان شود.
• ممکن است بر هورمو‌ن‌ها تأثیر منفی بگذارد.
• ممکن است بلوغ را در پسران و دختران به تأخیر بیاندازد.
• ممکن است با گذشت زمان باعث مسمومیت سربی شود.

هنگام خرید لوازم آرایش احتیاط کنید. به عنوان یک تولید‌کننده به شما پیشنهاد می‌شود در هنگام خرید لوازم آرایشی به مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن دقت کنید و سعی کنید لوازم آرایشی را تهیه کنید که عاری از سرب هستند. سعی کنید از محصولات آرایشی که ریشه‌ی طبیعی دارند، استفاده کنید و از برند‌های معتبر خرید کنید. حفاظت از سلامتی شما به عهده‌ی خودتان می‌باشد. بنابراین تلاش کنید که با تحقیق و بررسی بهترین انتخاب را برای برند آرایشی خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.