0   /   100

عوارض خوابیدن با آرایش

عوارض خوابیدن با آرایش

نیازی نیست متخصص پوست باشیم تا بدانیم خوابیدن با لوازم آرایش مضرات بسیاری برای پوست دارد. ممکن است فکر کنید خسته هستید، روز کاری سختی داشته‌اید، از میهمانی طولانی برگشته‌اید یا حتی به خود بگویید که آرایش زیادی ندارید. اما این‌ها دلیل خوبی برای پاک نکردن آرایش‌تان نیست. اگر بدانید خوابیدن با آرایش چه بر سر پوستتان می‌آورد هرگز قبل از پاکسازی کامل پوست از مواد آرایشی، به خواب نخواهید رفت.
مواد آرایشی که کل روز روی صورت شما مانده، عرق و چربی طبیعی پوست و آلودگی محیطی را به خود جذب می کند. پاک نکردن آن در طول شب، علاوه بر ایجاد مشکلات پوستی، ممکن است به پیر شدن زودرس پوست شما بیانجامد. پوست بزرگترین ارگان بدن است. پوست شما ۲۴ ساعت در شبانه روز کار می‌کند. درست مانند قلب که همواره در حال تپیدن است و باید از آن نگهداری شود. در طول روز پوست در حال فعالیت است و از شما در برابر اشعه‌های مضر و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در طول شب سلول‌های پوستی نیاز به بازسازی دارند. سلول‌های سالم ساخته شده و جایگزین سلول‌های مرده می‌شوند و کلاژن تولید می‌گردد. وقتی با لوازم آرایش به خواب می‌روید، پوست برای ترمیم خود نیاز دارد که با سختی بیشتری کار کند تا بتواند با وجود همهی آلودگی‌ها، خود را ترمیم کند. در این نوشتار میخواهیم مشکلات پوستی ناشی از خوابیدن با لوازم آرایش را بررسی کنیم:
1. آکنه
پوست از آب، پروتئین و مواد معدنی شیمیایی مختلفی تشکیل شده است و سطح آن پر از منافذ ریزی است که به آن اجازه‌ی خروج ذرات عرق و ورود مواد مورد نیاز را می‌دهد. وقتی صورت خود را از لوازم آرایش پاک نکرده و به رختخواب می‌روید، مواد آرایشی وارد منافذ باز پوست شما می‌شود و آن را مسدود میکند. بسیاری از محصولات آرایشی دارای ترکیبات حاوی سیلیکون هستند که به راحتی در منافذ باز پوست رسوخ میکنند. بسته شدن منافذ، اجازه‌ی خروج چربی و آب را به پوست نمی‌دهد و با انباشته شدن این مواد، منافذ ریز، بزرگ و قابل مشاهده می‌شوند و باعث ناهموار به نظر رسیدن پوست صورت می‌گردد. هم‌چنین فشار فیزیکی که از قرار گرفتن پوست صورت بر روی بالش، وارد می‌شود، سبب نفوذ عمیق‌تر مواد آرایشی شده و آن را به فولیکول مو می‌رساند و سبب ایجاد آکنه می‌گردد. بنابراین اگر شما مستعد آکنه باشید و بدون پاک کردن آرایش به خواب بروید ممکن است روز بعد مجبور به تحمل جوش‌های کوچک و بزرگ روی صورتتان شوید.
2. آسیب رسیدن به سلول‌های پوستی
اگر شب‌های زیادی را با آرایش به خواب می‌روید، باید بدانید در حال رساندن آسیب‌های جدی به پوست‌تان هستید. مواد آرایشی آلودگی‌های محیط و رادیکال‌های آزاد را در لایه‌های زیرین پوست به دام می‌اندازد. این مواد ترمیم سلول‌های پوستی و تولید کلاژن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب ایجاد چین و چروک زودرس می‌شود.
3. کدر شدن پوست
داشتن پوست درخشان، نرم و صاف آرزوی همه است. اگر برای رسیدن به ظاهری درخشان از کمی ‌لوازم آرایش استفاده می‌کنید، مشکلی نیست اما اگر با این مواد به رختخواب می‌روید نتیجه‌ی عکس خواهید گرفت و به تدریج پوستی کدر، رنگ پریده و غیر جذاب خواهید داشت. بنابراین لازم است یک برنامه مشخص برای پاکسازی کامل پوست و لایه برداری آن داشته باشید و از همه مهم‌تر اینکه با آرایش به خواب نروید!
4. جوش‌های سر سیاه
عامل به موجود آمدن جوش‌های سرسیاه، به دام افتادن سلول‌های مرده، چربی و لوازم آرایش در منافذ پوست است که علاوه بر بروز آکنه، سبب تیره و خسته به نظر رسیدن پوست می‌گردد. این دلیل به تنهایی کافی است تا پیش از رفتن به رختخواب با یک پد، صورت را از مواد آرایشی پاک کنیم.
5. ایجاد حساسیت‌های پوستی
چشم‌های پف آلود و حساس نتیجهی خوابیدن با آرایش چشم است. ریمل و خط چشم در صورتی که هر شب پیش از رفتن به رختخواب پاک نشوند، سبب خارش و قرمزی چشم و ناحیه‌ی اطراف آن می‌گردند. پلک‌ها وظیفه‌ی محافظت از کره‌ی چشم در برابر آلودگی و گرد و غبار را دارند. بنابراین اگر به طور کامل شسته نشوند، این آلودگی‌ها با لوازم آرایش ترکیب شده و وارد چشم می‌شود و سبب بروز عفونت و حساسیت‌های چشمی‌ می‌شود. در نتیجه پلک‌ها ورم کرده، قرمز می‌شود و خسته به نظر می‌رسد. به علاوه اگر با آرایش چشم به رختخواب می‌روید، ممکن است ریزش مژه و ابرو را نیز تجربه کنید. ریملی که در طول شب روی مژه‌های شما سنگینی می‌کند به داخل بافت آن نفوذ کرده و مژه را می‌شکند. هم‌چنین سبب بروز بیماری‌هایی همچون گل مژه و اگزمای پلک و خارش آن می‌شود.
6. افزایش سن و ایجاد چین و چروک
خوابیدن با لوازم آرایش سبب بسته شدن منافذ پوست گردیده و علاوه بر مشکلاتی که گفته شد، باعث شکنندگی و خشکی پوست و همین‌طور حساسیت، خارش و قرمزی آن می‌شود. خشکی پوست یعنی چین و چروک بیشتر و پیر شدن پیش از موعد!
با مواردی که گفته شد پی می‌بریم که دردسرهای خوابیدن با لوازم آرایش بسیار بیشتر از پاک کردن آن پیش از خواب است. اگر می‌خواهید همیشه جوان به نظر برسید و مراقبت‌های پوستی‌تان نتیجه‌ی خوبی بدهد، باید پاکسازی هر شب صورت‌تان را به یک عادت تبدیل کنید و به هیچ عنوان اجازه ندهید تنبلی سبب شود با لوازم آرایش به خواب روید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.